20 år med jem & fix – vi som varit med från start!

08. april 2025

Vi har tagit pulsen på några av personerna som varit med på hela jem & fix resa i Sverige, för att ta reda på vad som får dem att trivas på sitt arbete. I svaren kan vi ana gemensamma nämnare, som kanske avslöjar vad som gör någon till en riktig ”jem & fix’are”.

Efter 20 år på den svenska marknaden har många av jem & fix anställda hunnit komma och gå. Men ett stort antal har stannat i många år. De som har stannat längst har varit med ända sedan de första svenska butikerna öppnade år 2005, eller ännu längre.

Vi har pratat med Tony som är ställföreträdande butikschef i Karlskrona, Maria som är butikschef i Gislaved, samt Peter som är inköps-, space-, och marknadschef på huvudkontoret i Svalöv. Alla har de sett jem & fix växa från ett nytt företag utan riktiga rutiner, hjälpt till att bygga upp processer och lagt grunderna i system som vi använder än idag.

Företagets ständiga utveckling, ett omväxlande arbete och möjligheten att påverka, beskriver de alla som de bästa delarna av sitt arbete på jem & fix. Gemensamt har de en positiv inställning och en drivkraft som både gör jobbet mer utvecklande och roligare.

Gemensamt har de även matlådan, som de (nästan) alltid har med sig till jobbet. Den sparsamma lunchen, som nästan blir som en symbol för jem & fix sparsamhet och förmåga att dra ner på överflödiga utgifter.

Positiviteten och arbetsglädjen som lyser genom hos alla tre smittar garanterat av sig på kollegor, och bidrar till roligare arbetsdagar med god stämning. Kanske är det just kombinationen av den positiva inställningen och sparsamheten, som gör en riktigt ”jem & fix’are”?  

Läs mer om Tony, Maria och Peter nedan.

 

Tony Söderlund

Ställföreträdande butikschef, Karlskrona.

Tony intervju

En solig dag för 20 år sedan började Tony jobba som timanställd i den helt nybyggda butiken i Lyckeby, utanför Karlskrona. Snart blev han heltidsanställd, och så småningom gick han vidare till att bli ställföreträdande butikschef – en roll som han trivs bra i än idag.

”Namnet jem & fix var konstigt. Ingen hade hört talas om det och det mesta skedde på danska, vilket var en av de största utmaningarna i början.”

Läs hela Tonys intervju här

 

Maria Ihreborn

Butikschef, Gislaved.

Maria Intervju

I april år 2005 började Maria jobba som timanställd på jem & fix butik i Gislaved, samtidigt som hon var föräldraledig. Hon gick snabbt vidare till att bli ställföreträdande butikschef och sedan butikschef – en roll som hon nu haft i 18 år.

”Det kanske låter osant, men det är verkligen lika roligt idag efter 20 år. Jag känner aldrig att jag inte vill gå till jobbet.”

Läs hela Marias intervju här

 

Peter Dahlqvist

Inköps-, space- & marknadschef, huvudkontor, Svalöv.

Peter intervjubild

Redan år 2000 började Peter som timanställd på Harald Nyborg, som är en del av samma koncern som jem & fix. När jem & fix huvudkontor startades upp år 2004 var han en av de första på plats, och hjälpte till att förbereda för den första butiksöppningen. Peter har sedan dess haft flera olika roller inom inköp och marknadsföring, och är idag chef över inköps-, space-, och marknadsavdelningen.

”För 20 år sedan bestod huvudkontoret av 3-4 personer, som satt i ett litet rum på ca. 30 kvm, där vi samtidigt hade leverantörsmöten vid ett runt litet bord i mitten.”

Läs hela Peters intervju här